15 jaar in dienst bij Proxsys

15 jaar in dienst bij Proxsys

18 juni 2019 door Johan Mos

432.000 kilometers, vele dagen in de file staan en 15 jaar verder. Op 18 juni 2004 startte ik bij Proxsys. Een tijd waarin heel veel veranderd is..

In dienst gekomen als 'manusje van alles', inkoop, verkoop, technische dienst en ook nog iets met telefonische hulp vanaf afstand.. Ja in 2004 kon dat nog! Net als genoegen nemen met een reistijd van 3 uur op een dag met de trein. Pas later in 2004 haalde ik mijn rijbewijs en kon ik met de auto gaan pendelen tussen Gorinchem en toen (nog) Maasland. Doel? Mensen helpen met computer problemen en groeien in de techniek.

In ICT is 15 een eeuwigheid

Ik herinner mij nog de witte Compaq machines bij onze klanten, later snel vervangen donkere modellen van toen nog HP Compaq. De productnummers van de veel verkochte HP Compaq DX2000 ken ik momenteel nog uit mijn hoofd net als de modelnummers van de 'laptops' (welke nu door het leven gaan als antiek of zelfs 'stoeptegel').

Een mobiel was 'gewoon' een Nokia, niets 'slims' aan. Ja eind 2004 kregen we van een klant een laptop met een 3G verbinding. Een grote rode antenne van Vodafone bracht je internet op je laptop in bepaalde gebieden :-). Heel bijzonder want WIFI was al schaars.. En mobiele telefoons? Ja die werden snel 'smart'. Ik herinner mij nog de bekende HP telefoons waarop Windows draaide. Daar kon je e-mail op ontvangen maar dat moest natuurlijk wel veilig van Proxsys. Hoe dan? Via een VPN, ik heb er menig ingesteld.. Later kwam de iPhone uit, ik kan mij nog goed herinneren dat de iPhone onderschat werd, wie zou dat nu gaan gebruiken? Een grote iPod waarop ook internet zat en apps draaiden, dat was vooral voor thuis.. Zakelijk zou dat niet echt iets gaan worden. Al snel werden de Nokia's verbannen voor iPhones en schafte ik er privé ook een aan via een klant ; die ging al over op de iPhone 3GS.. Inmiddels heeft iedereen een slimme telefoon, betaal je met je telefoon en bestel je alles via je mobiele telefoon. Ondenkbaar in 2004 met je mooie Nokia en polyfonische ringtones van Jamba! Oja, Facebook bestond nieteens.. Je was een binkie als je een CU2 profiel had of een krabbeltje stuurde via Hyves..

Back(up) in the days

Nog iets wat in 2004 gemeengoed was waren backup tapes. Ken je ze nog? Van die cassettes waarop de data van het bedrijf iedere nacht op werd geback-upt? We zijn het nu al snel vergeten, een online backup was later 'super modern' maar vereiste wel een 'dikke' internetverbinding. Inmiddels is het vrij normaal dat je als medewerker zelf het bestand van 30 dagen terug kan zetten via één druk op de knop in Microsoft Word. Toen ondenkbaar. De tapes lagen thuis, dus als er iets teruggezet moest worden moest eerst de tape opgehaald worden.. Mooie tijden, het kon toen nog!

Cloud avant la lettre

Servers op locatie.. ja ik heb er een hoop uitgepakt, geïnstalleerd en zien draaien bij klanten.. Inmiddels werkt bijna iedere klant via diensten van Proxsys en via de 'hippe' term 'cloud'. Het gave aan Proxsys vond ik, toen ik solliciteerde in 2004, dat we een visie hadden dat we het middenklein bedrijf enterprise oplossingen wilden bieden. Wij bouwden een centrale antivirus omgeving op, mail diensten, vpn diensten etc met het oog dat ook kleinere bedrijven konden profiteren van technologische vooruitgang. Je kunt het als een voorloper van de 'cloud' zien... Ik herinner mij nog een klant die zijn fysieke servers bij ons in het datacentrum ophing en vanuit diverse locaties ging inloggen op die fysieke servers in ons datacentrum. Een soort private cloud zoals we nu kennen. Gaaf toch? Dat was omstreeks 2007! Vanzelfsprekend is die fysieke server er niet meer maar de gedachte is er nog steeds 'cloud' ; overal moet je bij je bedrijfsdata kunnen komen. Ook Office 365 is inmiddels bijna overal bekend en wordt steeds meer geadopteerd. Ik herinner mij nog de eerste overstap naar Office 365 voor scholen, het heette toen nog Live@EDU, al snel vervangen voor Office 365. Ook herinner ik mij nog een klant van het eerste uur met Office 365, dat kan je eigenlijk niet meer vergelijken met hoe het nu werkt.

Toen wachtwoorden nog niet bestonden

Computers en laptops. Tegenwoordig zie je eigenlijk 90% laptops en 10% computers, mooi om te zien dat precies 15 jaar geleden een laptop heel bijzonder was en een PC gewoon normaal was. Op je werk deed je je werk, je ging naar huis en de volgende dag startte je de computer weer op en ging je verder. Nu gaat het werk 24x7 door, de laptop gaat mee naar huis en je vindt het vanzelfsprekend dat je overal toegang hebt tot je werk en e-mail. Dat maakt de risco's op inbraak en verlies van gegevens wel groter, vandaar dat we nu complexe wachtwoorden kennen terwijl we in 2004 wegkwamen door geen wachtwoorden te gebruiken.. Liep jij even vast als je op je super dikke HP telefoon met Windows 'opeens' een wachtwoord moest invullen om de e-mail te ontvangen.. Moest je toch opeens een wachtwoord bedenken.. Hoe irritant! Inmiddels zijn de wachtwoorden gemeengoed worden en 'geaccepteerd' door de medewerker, alhoewel.. Gelukkig zijn er technieken op komt die een simpel wachtwoord voorschrijven maar wel een tweede factor vereisen. De komende jaren zal dat een verlichting geven voor alle medewerkers, geen complexe wachtwoorden meer maar één wachtwoord of pincode die je moet onthouden en het aanbieden van een tweede factor zoals je mobiele telefoon of je gezicht.

15 jaar later

En hoe is het dan bij Proxsys na 15 jaar? 'We' (lees Proxsys) is in de afgelopen 15 jaar ook heel erg veranderd. Toen ik bij Proxsys startte waren er 10 medewerkers in dienst, inmiddels heb ik ongeveer 70 collega's en is het kantoor een stuk groter geworden. Nog steeds zijn we gehuisvest in ons moderne kantoor in Gorinchem, een plek waar ik tegenwoordig wel minder te vinden ben dan 15 jaar geleden. Tengunste van de klant, want ik ben inmiddels 4 dagen in de week bij klanten een gezicht op locatie en dat bevalt mij erg goed. Eén dag in de week meestal op kantoor in Gorinchem of thuis aan het werk.

Mijn ambitie is altijd geweest om iedereen te laten profiteren van technische ontwikkelingen die het leven een stukje makkelijker maakt. En waarnodig vertaal ik de technische praat naar normale praat, zodat iedereen het kan begrijpen. En natuurlijk klaarstaan voor de klant. Dat was 15 jaar geleden zo en dat is het nu ook, ik ben er voor ze. En spot ik een verbetering die een klant kan helpen, dan leg ik die voor bij de klant. Dat maakt mij nu als Field Engineer als officiële functie bij Proxsys :-).

Onlangs maakte een klant een opmerking voordat een overleg plaatsvond bij hen op locatie; heb je nu al koffie gepakt voor jezelf voordat je met ons in gesprek gaat? Je lijkt wel een interne medewerker! . Sorry, maar het is mijn bedoeling om mij te verplaatsen in het bedrijf en dan lijk ik inderdaad wel op een collega of interne medewerker. Dat is ook nodig, anders ken je de klant situatie niet vind ik!

Om af te sluiten nog een 'IT grapje'.. In die 15 jaar weet Bing.com nog steeds niet wie Johan Mos is! Maar goed, zij zijn pas sinds 2009 online.. In 2004 zocht je gewoon via Google of Alavista of Ilse :-).

Iedereen onwijs bedankt voor de prettige samenwerkingen en ik hoop jullie nog vele jaren van dienst te kunnen zijn!

Delen via

Altijd en overal Ongestoord en ongemerkt veilig werken

De beste ICT leveren, dat doen we niet alleen