
Onlangs kreeg ik een vergelijking van Azure IaaS met een concurrent onder ogen. In de vergelijking werd er verklaard dat Azure standaard een SLA van 99,95% biedt. Dit is echter niet helemaal juist! Standaard heeft een enkele virtuele machine geen SLA!!
Ik hoor je denken, wat?! Laat me uitleggen wat de opties dan wel zijn. Eerst moeten we iets meer van de Azure setup weten. Voor deze uitleg zal ik West & Noord-Europa gebruiken als voorbeelden. Deze regio's hebben namelijk beschikbaarheidszones, wat niet standaard is binnen de Azure Regio’s. In de onderstaande afbeelding ziet je de verschillende Azure regio's met hun opties.
Laten we een stukje verder inzoomen. Op de afbeelding hieronder zien we de 2 regio's (West & Noord-Europa). Binnen regio 1 hebben we 3 gescheiden gebouwen, welke samen 3 beschikbaarheidszones vormen.
Als we dan kijken naar de SLA voorwaarden vanuit Azure, dan zijn de volgende van toepassing:
In principe geldt dat als je een SLA wilt, dan moet je een virtuele machine gebruiken met volledige Premium SSD opslag, of 2 virtuele machines die gebruik maken van bijvoorbeeld een Load Balancer om het (inkomende) verkeer te verdelen. Houd er rekening mee dat Azure de hosts ook moet updaten op een bepaald moment, met als noodzakelijk gevolg een herstart van je virtuele machine. In de zeldzame gevallen dat dit zou kunnen gebeuren, zal Azure de virtuele machines op verschillende tijdstippen herstarten indien ze beide zijn opgenomen in 1 update domein, met beide een ander update nummer.
De volgende virtuele machine series ondersteunen Premium SSD opslag:
De volgende virtuele machine series ondersteunen geen Premium SSD opslag en zullen altijd in een set gebouwd moeten worden om een SLA te ontvangen:
"We do business, not IT" Natuurlijk worden wij gelukkig van het geluid van een zacht suizende server en van de laptop die razendsnel opstart. We beseffen ons echter dat dit voor u niet belangrijk is. U wilt gewoon uw werk kunnen doen. Wij garanderen u hiervoor de best denkbare werkplek, voor nu en in de toekomst.