vertrouwen

Revolution of trust

17 februari 2020 door Olaf van Oord

Vrijdag 14 februari 2020
Evenement: Revolution of trust
Sprekers:· Guus Hiddink – Voetbalcoach· Siri Beerends – Cultuursocioloog· Arent Jan Hesselink - COO Edelman EMEA· Jarno Duursma - Oprichter Studio Overmorgen· Annemarie Buitelaar - Directeur Marktplaats· Rens de Jong – Dagvoorzitter.

Snelle en efficiënte transacties en het omarmen van innovaties vallen of staan met vertrouwen. Maar hoe win je iemand écht voor je in een wereld waarin twijfel regeert?

Het thema van de dag was “Vertrouwen” en de dagvoorzitter (Rens de Jong) begon met een interactieve vragen sessie. De vraag: “Ben jij betrouwbaar?” werd massaal door het publiek met “Ja!” beantwoord. De twist volgde letterlijk gezien eenieder zich mocht omdraaien en een volledig vreemde diende te beoordelen of hij/zij betrouwbaar was. De response was duidelijk anders en de betrouwbaarsheidsscore ging naar minder dan de helft. Interessante casus toch? Het seminar was begonnen.

Deep Fake
Jarno Duursma is trendwatcher, futurist en TEDx spreker. Hij is auteur van vier boeken over digitale technologie, onder andere over kunstmatige intelligentie en Blockchain. In zijn presentatie liet hij de ontwikkelingen zien op basis van Artificiële Intelligentie.

Best indrukwekkend dat de ontwikkelingen zo snel gaan: Het volledig kunnen “opnemen” van 10 seconden willekeurige spraak van een persoon kan omgezet kan worden in een computer stem die willekeurige teksten kan omzetten in spraak. Tot zover niet heel speciaal, ware het niet dat de stem van de bron is nagemaakt en niet van echt is de onderscheiden. Met andere woorden: de stem kan volledig gemanipuleerd worden.

Wanneer je dit doortrekt naar de praktijk is het volgende mogelijk: Een directeur zijn voicemail kan worden “opgenomen”; nagemaakt worden en door te bellen met nummer spoofing (je ziet dat de directeur belt) een opdracht geeft voor een betaling waarbij de stem 100% klopt (je denkt dat je de directeur aan de lijn hebt). Een nieuwe vorm van fraude en bedrog is geboren. Door de ontwikkelingen in de techniek (AI) kunnen dit soort ontwikkelingen dus het vertrouwen beschadigen en zijn volgens Jarno het nieuwe tijdperk aangekomen van “Beyond Reality”.

Andere voorbeelden waarbij videobeelden presidenten van USA zijn nagemaakt en berichten (Fake News) verspreiden en massale problemen kunnen veroorzaken. Grappig detail: deze techniek is gefloreerd vanuit de adult movies scene waarbij “bekende gezichten” middels AI in een adult movie is verwerkt en deze dus veel geld oplevert.

Onderzoek naar vertrouwen: Edelman
Edelman is een bedrijf met een wereldwijde footprint en onderzoekt naar “vertrouwen” tussen bedrijven, personen en overheidsinstellingen. De samenvatting is niet heel positief: de trend is dat het vertrouwen in de afgelopen 20 jaar afneemt.


Feiten:
83% van de medewerkers zijn bang hun baan te verliezen door:·

  • Automatisering
  • Freelancers
  • Nieuwe recessie
  • Verkeerde skills (nieuwe technologie/ oude skills)
  • Immigranten

Voor ons en onze klanten is dit een interessante visie aangezien IT een drijvende kracht is achter de veranderingen die plaatsvinden. Zowel bij ons bedrijf en bij onze klanten zullen bestaande werkzaamheden transformeren naar een volgende staat en zullen we hierin ook de gids zijn voor de volgende stappen.

Vertrouwen in de overheid?
Goede nieuws: Nederland staat in de top 10 van hebben van vertrouwen in de overheid. De top 10 is echter erg verassend:

  1. China
  2. India
  3. Indonesie
  4. UAE
  5. Mexico
  6. Singapore
  7. Saudi Ararbie
  8. Malaysia
  9. Nederland
  10. Canada

De cijfers zijn al tijden dalend waar het vertrouwen dus aan het dalen is op alle fronten. Mix je dit met “ Deep Fake Technology” dan kun je voorstellen dat dit niet gaat toenemen. Onze visie daarop is dat we met Moderne ICT een aantal zaken gaan introduceren die ervoor zorgen dat er meer grip komt op het betrouwbaar zaken kunnen tussen klanten en hun eindklanten. Dit begint met het als eerste verifiëren van de “medewerker” van de klant op basis van een multi-factor authenicatie zodat dit deel (ben je wie je bent) 100% is.

Marktplaats Vertrouwen
De CEO van Marktplaats vertelt over de “Customer Journey” waarbij ze als platform permanent moeten bouwen op vertrouwen. Hoe weet je zeker dat je product goed is, dat je niet een kat in de zak koopt of dat je op bij niet betrouwbare verkopers als “hulpeloze tiener” bij een vreemde thuis iets op moet gaan halen. Marktplaats ontwikkelt hiervoor verschillende mogelijkheden op hun platform zoals een “rating” van een verkoper, chatfunctionaliteit en betalingen met dubbele verificatie. Nieuwe mogelijkheden komen er aan om dit nog mooier te maken.


Guus Hiddink
De laatste spreker was Guus Hiddink (voetbal coach) die stelt dat de basis van zijn successen gebaseerd is op vertrouwen van elkaar in een team waarbij de coach dit zeer scherp analyseert en voor leiding in de groep zorgt. De voetbal anekdotes vlogen om de oren maar de tip van Guus die ik heb meegenomen: “Weet wat je niet kunt en zorg ervoor dat je door iemand dan jezelf laat vertellen (want je ziet het zelf niet)” ;-)

Delen via

Altijd en overal Ongestoord en ongemerkt veilig werken

De beste ICT leveren, dat doen we niet alleen