Altijd één duidelijk aanspreekpunt voor BSR

Semi-overheid

Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) is een samenwerkingsverband op het gebied van lokale belastingen. BSR zorgt voor het heffen en invorderen van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen en voor de uitvoering van de Wet WOZ en de Wet BAG. BSR doet dit voor Avri, Waterschap Rivierenland en de gemeenten Culemborg, IJsselstein, Maasdriel, Montfoort, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Wijk bij Duurstede.

Voor inwoners, bedrijven en instanties heeft de belastingsamenwerking als voordeel dat zij één aanslagbiljet ontvangen en met één organisatie te maken hebben. Door schaalvergroting en samenwerking kan BSR de belastingtaak effectief en efficiënt uitvoeren. Het is dan ook niet gek dat vanuit dit principe een samenwerking met Proxsys is ontstaan: het Alles-Of-Niets-ICT principe levert precies deze dienst: al je IT-zaken onder één dak geregeld, zonder gedoe.

Een verhuizing en verzelfstandiging van locatie bleek voor BSR een goede gelegenheid voor het aanpassen van hun IT-voorziening. Hiervoor moest ICT geheel zelfstandig gemaakt worden, zonder dat deze nog langer hoefde te leunen op de IT-afdeling van Waterschap Rivierenland. Dit was dus het ideale moment om de IT-omgeving af te stemmen op hun eigen wensen en eisen.

Deze ICT-omgeving moest niet alleen betrouwbaar maar ook schaalbaar opgebouwd worden waarbij de nadruk lag op de beveiliging van persoonsgegevens en data. BSR ging met deze vraag op zoek naar een strategische en flexibele ICT-partner, die zij vonden in Proxsys.

Een eigen IT-omgeving

Bij het ontwerpen van de IT-omgeving van BSR was er sprake van een zogenaamde ‘greenfield situation’. Het netwerk, de gebruikersprofielen, hardware en netwerkverbindingen naar alle leveranciers moest opnieuw ontworpen worden. Alle software, data en mail die men gebruikte moest worden gemigreerd naar de nieuwe omgeving. Hierdoor was het makkelijk om bepaalde clouddiensten binnen BSR te introduceren. Zo werd bijvoorbeeld OneDrive in de werkwijze opgenomen waardoor persoonlijke bestanden niet langer op een fileserver maar in de cloud werden opgeslagen.

Op de nieuwe kantoorlocatie werden er twee verbindingen aangelegd met een hoge beschikbaarheid als resultaat. Hiermee werd ook het eigen (kantoor)netwerk aangelegd, inclusief wifipunten. De fysieke werkplekken werden voorzien van nieuwe notebooks met Windows 10 en het volledige Office 365 pakket. Daarnaast werden de werkplekken goed beveiligd middels tweestapsverificatie en een wachtwoordkluis. De externe koppelingen naar de diverse partijen (waaronder Centric) werden op basis van federatie ingericht, zodat de medewerker van BSR een complete ‘single-sign-on-experience’ kan ervaren. Voor de nieuwe werkplek werd een testomgeving ontworpen waarin de medewerkers konden controleren of alles naar wens was ingericht. Binnen de nieuwe kantooromgeving werd alles tot in de kleinste details afgestemd, tot aan zwarte omhulselkasten voor de accespoints aan toe. Daarmee werd er niet alleen oog voor functionaliteit getoond, maar ook voor esthetiek en detail.

Alle partijen onder één aanspreekpunt

Als overheidsinstantie zijnde, maakt BSR gebruik van verschillende diensten die door verschillende partijen worden aangeleverd. Voorbeelden hiervan zijn Centric, een IT-leverancier die actief is in branches zoals decentrale overheid, de zorg en retail, en Exact, de online boekhoud- en financieringstool voor ondernemers.

Deze situatie is niet ongebruikelijk. Veel klanten maken gebruik van software waar Proxsys geen inhoudelijke kennis van heeft. Desalniettemin kan Proxsys deze applicaties wel technisch ondersteunen middels servers en toegang. Daarnaast wordt er ook altijd geschakeld met een applicatieleverancier om voor de beste condities te zorgen. Voor BSR was dit een ideale oplossing. Ondanks dat er meerdere partijen in het spel zijn, is er slechts één aanspreekpunt bij problemen of storingen. Ongeacht op welk vlak de problemen of storingen zich voordoen: Proxsys is de beheerder en het contactpunt en schakelt wanneer nodig op de achtergrond met derde partijen. Deze support is vierentwintig uur per dag beschikbaar en is opgenomen in het maandelijkse bedrag. Zo wordt er niet alleen een architectenrol vervuld op IT-gebied, maar ligt de volledige verantwoordelijkheid bij één partij.

Connectivity Hybrid-Cloud Cloud
Waterschap Rivierenland

Altijd één duidelijk aanspreekpunt voor BSR

Connectivity Telefonie
Waterschap Hollandse Delta

Altijd één duidelijk aanspreekpunt voor BSR