Dozon is als bouwtechnische groothandel de totaalleverancier voor interieurbouw, kozijnindustrie, aannemerij en installatie en montage. Daarbij faciliteren ze de professionele bouwwereld en aanverwante branches met een innovatieve en kwalitatieve aanpak waarbij altijd naar de beste oplossing voor de klant wordt gezocht.
Het familiebedrijf kent een lange geschiedenis en werd opgericht in 1929. Inmiddels wordt het door de derde generatie gerund. Bij Dozon staat een lange en stabiele relatie voorop, of dat nu met werknemers is of met samenwerkingspartners. Dozon is dan ook sinds jaar en dag klant van Proxsys waarbij beide partijen met elkaar meedenken, een scherpe blik op elkaar houden en samenwerken om de best mogelijke (IT) omstandigheden voor de toekomst te creëren.
Tijdens de economische crisis nam Dozon een uniek standpunt in. Ze kwamen tot de conclusie dat ze in zware economische tijden gestructureerd moesten opereren. Deze aanpak zorgde ervoor dat er bedrijven konden worden overgenomen. Deze bedrijven werden aan de Dozon IT-omgeving en aan de logistieke processen gekoppeld. In korte tijd groeide Dozon nog verder uit tot belangrijke speler in de markt, en kwam zelfs sterker uit de crisis.
Vanwege deze groei ontstond de klantvraag vanuit Dozon: nieuwe verbindingen en netwerk met routers, switches en wifi voor alle locaties en een nieuwe inrichting van de telefonieoplossing en dit alles geleverd met persoonlijke aandacht zonder een nummertje te zijn. Proxsys kon op al deze drie aspecten aan de vraag voldoen.
Altijd en overal verbonden
Als er een nieuwe vestiging wordt geopend, moeten er meerdere functionaliteiten beschikbaar zijn. Zo moet er gebeld en gepind kunnen worden, moeten er computers aanwezig zijn om in te loggen op het voorraadsysteem en moet dit alles in verbinding staan met het logistiek centrum en de momenteel acht verschillende afhaalvestigingen.
Op het logistieke centrum zijn twee verschillende glasvezelverbindingen aangelegd. Daarbij werd de actieve netwerkapparatuur vervangen, waaronder de routers en de switches. Door de redundantie en de hoeveelheid bandbreedte werd de beschikbaarheid verhoogd en daarmee de belastbaarheid groter. Per locatie werd vervolgens gekeken naar het beste verbindingstype. Afhankelijk van beschikbaarheid van verbindingen, is gekeken naar welke verbinding de snelste connectie geeft tegen de beste prijs.
Daarnaast werd op locaties gebruik gemaakt van 4G mobiel internet. Op deze manier is er altijd een back-up verbinding als de bekabelde verbinding het niet doet. Zo blijven alle vestigingen operationeel en kan de continuïteit gegarandeerd worden. Dit is een belangrijk punt voor Dozon.
Zowel het netwerk via een bekabelde toegang als het mobiele 4G internet zijn geleverd door Proxsys. Voor de verbindingen werd er veel aandacht besteed aan het plaatsen van de hardware, de bekabeling en antennes voor mobiel bereik. Een winkel is er namelijk niet op ingericht om een eigen IT-netwerk te hebben en daar hield Proxsys rekening mee. Door apparatuur met veel aandacht voor detail en afwerking te plaatsen, is er minder kans op een storing en verhoogt dit de gebruiksperiode. Daarmee is dit aanpasbare en schaalbare netwerk gemaakt met robuuste hardware om de komende jaren zonder problemen mee te draaien.
Profiel op maat
Proxsys keek bij het leveren van back-up verbindingen naar het type gebruik en de behoefte aan dataverkeer. De abonnementen van de locaties werden hierop aangepast. Het gebruik van deze mobiele back-up verbindingen is tevens sterk beveiligd zodat de locaties niet alleen hoog beschikbaar zijn, maar ook maximaal beveiligd in elk scenario. Ondanks dat locaties misschien voorzien zijn van verschillende primaire back-upverbindingen, kunnen toch alle locaties gebruikmaken van dezelfde oplossingen en opties.
Telefonie die meegroeit
Dozon was daarnaast op zoek naar een nieuwe telefonie-aanbieder. De wens was om gebruik te maken van een telefonie-oplossing die mee ontwikkelt met de hard groeiende onderneming. Proxsys heeft de bestaande telefoniecentrale uitgefaseerd en de telefonie overgeheveld naar een cloud telefonie-systeem. Telefonie is het hart van de communicatie binnen Dozon en een goede bereikbaarheid draagt bij aan het efficiënt samenwerken van klanten en medewerkers. Daarnaast moesten wijzigingen makkelijk doorgevoerd kunnen worden en nieuwe locaties zonder gedoe in gebruik genomen kunnen worden.
Om deze communicatievorm optimaal te ondersteunen, werden medewerkers voorzien van één telefoonnummer waarop ze zowel via een vast toestel als via een mobiel toestel bereikbaar zijn. Collega’s zijn hiermee te allen tijde op de hoogte van de bereikbaarheidsstatus van hun collega’s. Per medewerker kon er gekozen worden voor een simpel telefoontoestel of een iets uitgebreider telefoontoestel. De simpele toestellen zorgden voor lage reparatie en vervangingskosten terwijl in de verkoopvestigingen een smartphone zorgde voor extra functionaliteiten in de vorm van verschillende apps. Daarmee is er vanuit Proxsys een continue toegang tot het internet gegarandeerd, kunnen collega’s eenvoudig met elkaar communiceren en kunnen de medewerkers van Dozon zonder downtime orders picken, inscannen en naar hun klanten brengen.